Emése van der Steen
All Rise
Theater, Theatre and EducationPerformance en theater, Amateurspelers, Voorstelling, Jeugdtheater
Mijn eindvoorstellen 'All Rise' heb ik gemaakt in samenwerking met jeugd theaterschool Zuid-Oost. De voorstelling die ik samen met de spelers, dansdocent Emilie Calf en regieassistent Yonathan Etel heb gemaakt gaat over 7 jongeren die doormiddel van verschillende theatrale vormen het schoolsysteem in Nederland zoals zij die nu ervaren aanklagen bij de rechtbank.
De situaties die worden besproken in de voorstelling komen allemaal vanuit de eigen ervaringen van de 7 jongeren. Denk hierbij aan confrontaties met docenten, visie op onderwijs, de vraag of huidskleur iets uitmaakt bij geloofwaardigheid van de docent, de vraag of er een recept bestaat voor de beste docent, een zoektocht naar een nieuw vakkenpakket en mogelijke oplossingen. We zijn in het proces opzoek naar vragen, discussies en oplossingen. Deze zie je terug in de voorsteling.
Het is belangrijk om deze voorstelling te maken en spelen omdat de leerlingen actief nadenken over wat school nu inhoudt maar ook vooral hoe het beter kan. Ze worden bewust van wat fout gaat maar ook wat zij anders kunnen doen. Ik als maker voel weerstand tegen het onderwijssysteem en ik was benieuwd naar de mening van mensen die daar nu midden in zitten. De spelers dus. Je merkt dat los van een artistiek product de leerlingen ook een mening beginnen te vormen over het onderwerp.
Laatst zei een van de spelers “Ik ben zo blij met de voorstelling, dit gaat over mij, dit is mijn leven en dat kan ik eindelijk ongestoord vertellen”.
De situaties die worden besproken in de voorstelling komen allemaal vanuit de eigen ervaringen van de 7 jongeren. Denk hierbij aan confrontaties met docenten, visie op onderwijs, de vraag of huidskleur iets uitmaakt bij geloofwaardigheid van de docent, de vraag of er een recept bestaat voor de beste docent, een zoektocht naar een nieuw vakkenpakket en mogelijke oplossingen. We zijn in het proces opzoek naar vragen, discussies en oplossingen. Deze zie je terug in de voorsteling.
Het is belangrijk om deze voorstelling te maken en spelen omdat de leerlingen actief nadenken over wat school nu inhoudt maar ook vooral hoe het beter kan. Ze worden bewust van wat fout gaat maar ook wat zij anders kunnen doen. Ik als maker voel weerstand tegen het onderwijssysteem en ik was benieuwd naar de mening van mensen die daar nu midden in zitten. De spelers dus. Je merkt dat los van een artistiek product de leerlingen ook een mening beginnen te vormen over het onderwerp.
Laatst zei een van de spelers “Ik ben zo blij met de voorstelling, dit gaat over mij, dit is mijn leven en dat kan ik eindelijk ongestoord vertellen”.
De gang of de vloer op
Een onderzoek naar hoe je als theaterdocent de leerlingen waarvan je denkt 'die storen mijn les, die kunnen niet mee doen' toch integreert in de les in plaats van ze de gang opstuurt.
Emése van der Steen
02 December 1994- Artist statement; wat is je specialisme, wat maakt jouw werk uniek?
Ik laat als theaterdocent en theatermaker de stem horen van de kinderen die we niet snel horen. Omdat ze niet weten dat mensen naar ze willen luisteren, omdat ze denken dat zij niet juiste woorden gebruiken, omdat ze anders zijn dan de mensen naar wie we gewend zijn om te luisteren, omdat ze niet zielig gevonden willen worden of omdat ze niet eens weten dat het belangrijk is dat iedereen ze hoort.
- Wat zijn je ambities? Wat wil je over vijf jaar bereikt hebben?
Inclusiviteit, iedereen doet mee in de wereld, iedereen doet mee in de theater.
- Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens je studie?
Dat je eerste indruk niet altijd de juiste is,
dat iedereen een verhaal heeft die het verdient om gehoord te worden,
dat je door vertrouwen heel veel hele zware bergen kunt verzetten.